Încă patru județe au fost trecute, în ultimul an, pe harta retailului modern din România de către dezvoltatorii imobiliari. Dâmboviţa, Covasna, Harghita şi Călăraşi au bifat primele proiecte de retail modern și urmează Vaslui, Caraş-Severin şi Olt.
La polul opus se află Teleorman şi Giurgiu, ultimele „redute” necucerite de către dezvoltatorii de centre comerciale, potrivit raportului Retail Regional Cities realizat de compania de consultanţă imobiliară Cushman&Wakefield Echinox. În cele două reședințe de județ – Alexandria, respectiv Giurgiu există, în prezent, doar galerii comerciale, care sunt sub pragul de 5.000 de metri pătraţi.
Prin centru comercial modern, Cushman&Wakefield Echinox descrie proiectele noi sau care au trecut printr-o renovare semnificativă de-a lungul ultimilor 20 de ani şi a căror suprafaţă închiriabilă depăşeşte 5.000 de metri pătraţi.
Județele rămase în urmă
Dezvoltatorii imobiliari sunt activi în special pe segmentul parcurilor de retail în care accesul în magazinele mari este realizat direct din exterior, acestea fiind preferate mallurilor care cuprind mai multe spaţii comune, implică investiţii mai ridicate şi sunt supuse mai multor restricţii în situaţii medicale delicate, se arată în raport.
Astfel, cu excepţia Dâmboviţa Mall, centru comercial de tip mall deschis de Prime Kapital şi MAS Real Estate la Târgovişte, în celelalte judeţe recent acoperite de dezvoltatori au fost inaugurate parcuri de retail, respectiv Sepsi Value Center la Sfântu Gheorghe (judeţul Covasna), NEST Retail Park la Miercurea Ciuc (judeţul Harghita) şi Catex Retail Park în Călăraşi.
În prezent, există doar cinci judeţe fără centre de retail modern, acestea având o populaţie totală de circa 1,8 milioane de locuitori. Reşiţa, cu o populaţie de circa 73.000 de locuitori, este cel mai mare oraş fără un proiect de retail modern, aici fiind planificat de către Ceetrus un proiect major de regenerare urbană ce va cuprinde şi un centru comercial de aproximativ 35.000 de metri pătraţi.
În Slatina, dezvoltatorul belgian Mitiska REIM plănuieşte atât extinderea proiectului existent, cât şi dezvoltarea unui nou parc de retail cu o suprafaţă de circa 10.000 de metri pătraţi. Nu în ultimul rând, în judeţul Vaslui Prime Kapital va dezvolta Bârlad Value Centre (16.500 de metri pătraţi închiriabili), în timp ce grupul polonez Scallier plănuieşte un parc de retail Funshop în reşedinţa judeţului.
Faptul că dezvoltatorii de retail îşi îndreaptă atenţia şi către o serie de oraşe terţiare, considerate mai puţin ofertante până în prezent, denotă faptul că piaţa de retail modern din România rămâne în continuare atractivă, oferind un potenţial semnificativ de dezvoltare” – Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman&Wakefield Echinox.
El adaugă că iminenta întregire a ofertei de spaţii comerciale la nivel naţional nu va face decât să aducă România aproape de nivelul ţărilor mai dezvoltate din centrul şi vestul Europei, ţări în care fiecare comunitate beneficiază de opţiuni de retail modern adecvate puterii de cumpărare şi obiceiurilor de consum.
Prezență în peste 60 de țări
Cushman&Wakefield Echinox este o companie de consultanţă imobiliară de top pe piaţa locală si afiliatul exclusiv al Cushman&Wakefield în România, deținut și operat independent. Compania oferă o gamă completă de servicii investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor și chiriașilor.
La nivel global, Cushman&Wakefield este unul din principalii jucători în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 53.000 de angajați în peste 60 de țări și venituri de 8,8 miliarde de euro. Serviciile oferite vizează consultanța în gestionarea activelor şi investițiilor, piețe de capital, închirieri, administrarea proprietăților, reprezentarea chiriașilor, servicii de proiect și evaluare.